Magento PWA – sådan får du den hurtigste Magento webshop

Har du hørt om PWA? Hvis ikke, så bør du i den grad pudse læsebrillen grundigt og læse med her. For det er en game changer.

Vores Magento PWA-løsninger giver din webshop loadtider på omkring 0.5 sekunder… Det giver flere salg og gladere brugere.

WROOOM…Den hurtigst mulige webshop

Brug PWA for at :

  • Få loadtider på omkring 0.5 sekunder
  • Giv dine brugere den vildeste webshop-oplevelse på en mobiltelefon
  • Slå dine webshop-konkurrenter tilbage til stenalderen.
Synes du ham her er hurtig? Så skulle du prøve PWA

PWA (Progressive Web Apps) dækker over det nyeste skud på stammen inden for den teknologiske udvikling af innovative, bruger- og mobilvenlige løsninger til web-browsing.

Lyder det interessant? I denne dybdegående artikel giver vi dig den ultimative guide til PWA. Vi besvarer både hvad, hvorfor og hvordan samt klæder dig perfekt på til at komme i gang.

Er du klar, parat til PWA-start?

Magento + PWA = Optimal brugeroplevelse og flere konverteringer

Inden vi kaster os direkte ud i de 13 gode grunde til at investere i en PWA/Magento-løsning, vil vi lige kort sætte rammen omkring dem ved hjælp af nedenstående simple stykke hovedregning:

Magento + PWA
= 1) Optimal brugeroplevelse, 2) Flere konverteringer

Al erfaring siger og adskillige undersøgelser viser nemlig, at der ofte er en direkte årsag/virkningssammenhæng mellem brugen af PWA og en webshops performance med hensyn til lige nøjagtig:

  1. Brugeroplevelsen: Forstået som brugerens engagement, interaktionsgrad og tilfredshed.
  2. Konverteringer: Forstået som antallet af besøgende, der på baggrund af mobil-browsingen foretager netop den handling, som det pågældende website ønsker.

Du vil altså typisk opleve længere besøgstid samt en øget konverteringsrate med mobiloptimerede PWA-webshops end på almindelige websites.

Og med dette altoverskyggende regnestykke i baghovedet kan vi nu gå i kødet på de 13 begrundelser for PWA. Populært sagt: The big WHY?!

#1 Loadingtid på nul komma fem – bogstaveligt talt

Vi lægger ud med et lynhurtigt argument – bogstaveligt talt. For selvom vi måske ikke kan klare at forklare det på nul komma fem, så er det lige præcis ned til 0,5 sekunder, du vil kunne nedbringe hastigheden til med en PWA Magento-webshop.

Det vil sige, at PWA-løsningen effektiviserer sideindlæsningen og reducerer loadingtiden til det minimale, så dine besøgende aldrig skal trættes med eller irriteres over langsommelige websites, der hakker og loader i evigheder.

De væsentlige hastighedsforbedringer sikrer lynhurtig navigation på tværs af funktioner – herunder blandt andet:

  • Sideindlæsning
  • Sideskift/swipe-funktioner 
  • Scroll-funktioner
  • Læg-i-kurv-knapper.

Og mange andre lignende interaktioner.

Kort sagt: En hurtig webshop vil forbedre hele browsing-oplevelsen, der bliver både hurtigere, nemmere, mere intuitiv og gnidningsfri.

Resultatet?

Den samlede brugeroplevelse vil typisk virke langt mere behagelig, smooth og tidsbesparende, hvilket er vigtige parametre i forhold til besøgstiden og konverteringsraten (mere herom i punkt nummer 5 på listen).

Du kan få et kort overblik over, hvordan du sætter turbo på din Magento-webshop med PWA her.

#2 Boost af brugeroplevelse og (mobile) konverteringer

I direkte forlængelse af første argument beskæftiger det næste i rækken sig lige nøjagtig med vigtigheden af at give et hastighedsoptimeret website.

Faktisk er hovedpointen bag dette punkt allerede beskrevet ovenfor, men vi vil alligevel kort understrege og nuancere den her for en god ordens skyld.

Der kan nemlig være stor forklaringskraft og forståelse at hente ved at vende ligningen om en gang. Det vil sige, se relationen mellem loadingtid og konvertering med et ”negativt fortegn”:

  • En webshop med langsom indlæsning vil generelt føre til tabt fortjeneste og performance – i form af mindre salg og omsætning.

Dette er et faktum, som går klokkeklart igen hos både Google, marketing-eksperter og ikke mindst de potentielle kunder (både inden for B2B- og B2C-branchen).

Netop dette kan PWA til din webshop løse ved at tilbyde en ultrahurtig frontend, der optimerer hastigheden for indlæsning og brugernavigation. Dette vil gøre din webshop mere attraktiv for brugerne, øge antallet af besøgende og give dem en bedre brugeroplevelse allround.  

Hastighedsoptimering udgør altså en slags omkostningseffektiv ”salgsmotor”, der på en indirekte måde kan højne din PWA-webshops omsætning.

#3 Mobile first-design – med høj native app-funktionalitet 

Vi går ud fra, at du allerede er stødt på udtrykket ”mobile first”. Dette er Googles mere eller mindre eksplicitte strategi, der understreger vigtigheden af at have et mobilvenligt website. 

Google indekserer udelukkende mobile first-websites. Så hvis du vil gøre dig forhåbninger om at kravle op ad ranking-stigen på søgemaskinen og nå topplaceringerne, gør du klogt i at indrette din webshop herefter.

PWA-løsningen kan hjælpe dig på vej op ad stigen, da den tilbyder:

  • et 100 % responsivt website
  • tilpasningsdygtig sidevisning – uanset om det er på smartphone, tablet eller computer
  • app-lignende ”look and feel” samt funktionalitet, der gør websitet nemt at betjene og navigere på – selv på en lille mobilskærm.

Ved at vælge en kombineret løsning med PWA og Magento-mobiloptimering kan du altså øge chancen for mere trafik til din webshop fra mobile devices.

Og hvorfor er det så vigtigt?

Ja, følgende statistik fra blandt andet Forrester Consulting og m.fl. taler sit tydelige sprog:

  • I 2019 stod mobile enheder for hele 52 % af den samlede mængde trafik på internettet.

Med andre ord: Du kan udnytte din PWA og Magento-mobiloptimering til at gøre din webshop mere attraktiv og synlig over for såvel Google som brugerne.

#4 Progressivitet, alsidighed og maksimal tilgængelighed

Du har måske studset over ordet ”progressiv” i PWA’ens navn? Ordet rummer faktisk en meget vigtig pointe forståelsesmæssigt og markerer en række kvaliteter ved PWA som web-app.

Med ”progressiv” menes der, at PWA-løsningen:

  • virker for alle uafhængigt af browser-valg.
  • tilbyder bred understøttelse og alsidig brugsanvendelse – uanset om dine besøgende tilgår din PWA-webshop via fx iPhone, Android-telefon Surface Book, iPad eller Xbox One.
  • afspejler maksimal tilgængelighed og rækkevidde for din webshop – netop grundet ovenstående to punkter.

Dette er endnu en gang med til at fastslå en af de ultimative fordele ved brugen af PWA: nemlig løsningens browserbaserede opbygning. Dine brugere skal ikke bruge tid på at få adgang via App Store eller Google Play. 

Det hele klares online i browseren nemt og hurtigt ved at indtaste den pågældende webadresse – og så er de good to go.

#5 Mulighed for offline browsing og shopping

Forestil dig følgende scenarie:

Du browser via din smartphone, imens du er på farten. Pludselig passerer du en længere strækning med dårlig dækning, som afbryder din internetforbindelse og browsing på den pågældende website, du var inde på. Øv!

Manglende eller ustabil internetforbindelse er noget af det værst tænkelige og et stort irritationsmoment for nutidens utålmodige internetdanskere. I en travl hverdag er der ikke råd til spildtid – heller ikke når det drejer sig om internet-browsing i fritiden.

Brugernes utilfredshed opstår typisk, hvis websitet:

  • lagger, fryser og loader i lang tid – uden at komme videre
  • viser fejlfindingssider vedrørende manglende internetforbindelse
  • arbejder med nedsat indlæsningshastighed, når der skiftes fra underside til underside
  • afbryder deres igangværende – eksempelvis en transaktion eller øvrige interaktioner.

Disse (skræk)scenarier er på ingen måde ønskværdige for webshopejere, og de kan let betyde, at de besøgende forlader webshoppen – uden at have udført en ellers sandsynlig handling. Og i værste fald, at de slet ikke vender tilbage igen.

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at gardere dit website mod manglende eller ustabil internetforbindelse, så brugerne konstant har mulighed for at tilgå og browse på siden.

Denne form for stabilitet og ”forsyningssikkerhed” i forhold til data er du garanteret ved at investere i en PWA til din webshop. En PWA opererer nemlig både ved online og offline tilstand. Det vil sige, at den giver brugerne mulighed for til hver en tid at åbne webadressen i deres browser, såfremt de har hentet PWA-URL’en ned som ikon på hjemmeskærmen.

Denne smarte og praktiske funktionalitet skyldes, at såkaldte ”Service Workers” i PWA’en sørger for, at alle de nødvendige HTML- og CSS-filer samt billeder og lignende data i baggrunden bliver hentet ned og lagres på enheden. Denne periodiske baggrundssynkronisering gør, at filerne altid er ajour og kan aktiveres og indlæses, uanset om der er forbindelse til internet eller ej – og tilmed under samme høje hastighed som ved onlinetilstanden.

En PWA til din Magento-webshop vil således være en ekstremt pålidelig og sikker løsning, der uafhængigt af de specifikke netværksbetingelser giver brugerne af web-appen lynhurtig indlæsning og smooth browsing.  

Som yderligere fordel kan nævnes, at en webshop med PWA typisk også har et generelt lavere dataforbrug, hvilket mindsker risikoen for afbrydelser eller ustabilitet i tilfælde af langsom forbindelse eller begrænset internetadgang.

#6 SEO – indekserbart, linkbart, søgbart website

Den sjette fordel omhandler et hyperpopulært buzz-word inden for marketing-branchen: nemlig SEO (søgemaskineoptimering). Og hvorfor er SEO så relevant i PWA-sammenhæng?

Jo, SEO-forholdene er nemlig ét af de væsentlige områder, hvor PWA-webshops adskiller sig fra klassiske native apps. For i modsætningen til traditionelle apps, der findes og downloades i App Store eller Google Play, figurerer en PWA som webadresse, hvilket gør, at den bliver vurderet af Googles ranking-algoritme på lige fod med alle andre webadresser.

En PWA er SEO-mæssigt karakteriseret ved at være:

  • Indekserbar: Det vil sige en unik URL, der bliver indekseret af Google.
  • Linkbar: Det vil sige, at web-appens link let kan deles og distribueres (uafhængigt af App Store og Google Play).
  • Søgbar: Det vil sige, at det pågældende website kan søges frem af brugere på Google via relevante søgeforespørgsler.

Med en PWA til din Magento-webshop har du således de bedst tænkelige betingelser for effektiv SEO – og for at arbejde med og øge webshoppens online synlighed.

Ydermere kan PWA-løsningens app-lignende, behagelige og brugervenlige design også have indvirkning på følgende to centrale ranking-parametre hos Google: 

  1. Dwell time (dvæletid): Hvor længe den gennemsnitlige besøgende bruger på websitet.
  2. Bounce rate (afvisningsprocent): Hvor stor en andel af de besøgende, der hopper væk fra websitet efter kun én sidevisning. 

Ved at sikre en attraktiv, indbydende og bruger/mobilvenlig browsing-oplevelse kan du højne sandsynligheden for, at de besøgende bliver hængende i længere tid fremfor at smutte videre til konkurrenterne. 

Og netop denne cocktail med høj dwell time og lav bounce rate er ren benzin på SEO-motoren, når du skal bestige Google og ramme de eftertragtede topplaceringer.

#7 Øget engagement med notifikationer og push-meddelelser

Foruden at kunne tilbyde brugerne et super-brugervenligt website kan en PWA-løsning til din webshop også bidrage til at øge brugernes engagement og interaktionsniveau.

Til dette formål er web-appen indrettet med adskillige funktioner – herunder:

  • Smarte push-meddelelser – der appellerer og motiverer til interaktion med PWA’en.
  • Notifikationer – der konstant aktiverer brugernes opmærksomhed og holder dit website ”top of mind”.
  • Fuld skærmvisning – der gør browsingen til en visuelt lækker oplevelse, så brugerne fastholdes i længere tid på din side.

Derudover kan du med dine besøgendes samtykke anvende din PWA i kommercielt markedsføringsøjemed. Det vil sige direkte underrette vedkommende om fx aktuelle rabatkoder, tilbud, nye produkter, kampagner og lignende. Disse vil således dukke op som push-meddelelser på enhederne, ligesom brugerne kender det fra downloadede apps.

#8 ”All in one” frontend-løsning – til både desktop og mobilenheder

Den ottende fordel på listen kan sådan set beskrives meget kort og præcist. Det drejer sig kort fortalt om, at du med en PWA Magento-webshop får en smart ”all in one” frontend-løsning.

Det vil sige en integreret og samlet web-løsning, der fungerer både til desktop og mobile enheder. Det betyder, at du kan nøjes med at udvikle én løsning, da din PWA kan anvendes på tværs af forskellige web-browsere og styresystemer (iOS, Android osv.).

En sådan ”all in one”-løsning baner vejen for optimeret brugervenlighed, højere kundeloyalitet og sidst, men ikke mindst flere konverteringer. 

Kort sagt: En stærk e-handelsløsning.

#9 Altid up-to-date med nyeste version

Et andet punkt, hvor PWA adskiller sig markant fra native apps, er i kraft af deres indbyggede opdateringssikkerhed. Her er der nemlig væsensforskel:

  • Native apps opdaterer ikke automatisk: Du skal selv sørge for at få foretaget de nødvendige app-opdateringer – eller alternativt slå automatiske opdateringer til i dit app-center.
  • PWA’er opdaterer automatisk: Du skal ikke selv hente nye opdateringer ned på din enhed. De nødvendige filer ligger på en ekstern server, så du ikke konstant med jævne mellemrum skal huske dig selv på at opdatere. 

Den automatiske opdatering ved PWA-løsningen sikrer således, at brugerne aldrig overser vigtige sikkerhedsopdateringer eller nye features. De vil altid have en fejlfri web-app, der er 100 % up-to-date i forhold til den seneste PWA-version.

Det eneste, du som webshopejer skal gøre ved opdateringer, er at tilpasse kildekoden til din PWA. Herefter vil de aktuelle ændringer automatisk blive pushed til brugerne via web-appen på deres devices.

Alt sammen uden tidskrævende, bureaukratisk og besværlig gennemgang og godkendelse fra Apple, Google eller andre udbydere.

#10 Minimale udviklings- og vedligeholdelsesomkostninger

Den tiende fordel på listen handler om, hvilke kompetencer, viden og arbejdskraft det kræver at udvikle og vedligeholde en løsning med en PWA-webshop sammenlignet med en native app.

Og her er sammenligningen ganske simpel og ligetil:

En PWA vil typisk være langt hurtigere, nemmere og mere omkostningseffektiv – både hvad angår udvikling og løbende vedligeholdelse.

Det er generelt mindre ressourcekrævende og en billigere samlet løsning at vælge en PWA grundet dens ”open source”- og ”cross platform”-struktur. Dette betyder nemlig, at du som regel ikke behøver at bruge penge på eksterne iOS- eller Android-udviklere. 

Med en god portion egen erfaring med webudvikling og programmering vil du ofte kunne klare opgaven på egen hånd – eller med hjælp fra bekendte.

Sagt på en anden måde: Du kan spare penge med en PWA fremfor en native app.

#11 Sluger ikke din smartphones hukommelse

Du kender det uden tvivl fra din egen smartphone. Med mindre du har investeret i en af de nyeste smartphones med massevis af lagerplads, kan pladsen meget hurtigt slippe op. Og her er app-installationer blandt de tungeste syndere.

Native apps fylder ekstremt meget på din enhed, og de sluger hurtigt hukommelseskapaciteten. Dette vil på sigt kunne betyde, at enhedens yde- og funktionsevne hæmmes, hvilket for mange ender med at blive et stort irritationsmoment.

Samme problemstillinger kan ikke siges at gælde for PWA’er – tværtimod. En web-app kræver ikke samme installation og optager ikke samme mængde plads. Ved at tilbyde dine brugere en PWA-løsning kan de altså uden bekymringer om sparsom plads hente PWA’en ned på enheden.

Ved at vælge fx en Magento-webshop med PWA kan du således imødekomme et af brugernes behov og nedbryde barrieren i forhold til at hente app-løsninger.

#12 En sikker forbindelse – uden trafik-overload og angreb

Nummer 12 på listen over fordele omhandler sikkerhedsniveauet ved brugen af en PWA til din webshop. Web-appen afspejler nemlig en række indbyggede foranstaltninger, der beskytter dit website.

Med en PWA-løsning er du blandt andet sikret mod:

  • uventede og uønskede angreb fra uautoriserede tredjeparter – fx hackere, der vil gøre skade på websitets indhold.
  • forsøg på at ændre websitets indhold – fx manipulere med tekst, billeder eller oplysninger.
  • risiko for trafik-overload – det vil sige for stort besøgspres, der ellers ville kunne påvirke den gode brugeroplevelse negativt.

Derudover skal en PWA altid leveres fra en sikker og godkendt (HTTPS-)forbindelse. Du kan altså roligt kaste dig ud i en PWA-investering uden at frygte for din webshops sikkerhed.

Så nåede vi til vejs ende i gennemgangen af de mange fordele og muligheder ved brugen af PWA. Listen er ikke nødvendigvis udtryk for en endelig facitliste, men kan være en god øjenåbner i forhold til at se PWA-løsningens forretningsmæssige potentiale. 

Rigtig god læselyst!

Hvad er PWA? Den mulige arvtager til native apps

PWA er forkortelsen for begrebet Progressive Web Apps. Det vil sige en ny generation af moderne webapplikationer, der revolutionerer og sætter standarden for, hvad der rent teknologisk er muligt inden for brug af mobile enheder. 

Der er konkret tale om et open source-tiltag, der så dagens lys tilbage i 2015, da Google tog det skelsættende next step i forhold til udvikling og udnyttelse af de eksisterende webteknologier såsom HTML, CSS og Javascript. 

Det overordnede mål med dette skridt var at optimere og udvide mulighederne for mere brugervenlige mobilwebsites, så brugerne opnår en langt hurtigere, mere gnidningsfri og app-lignende oplevelse, når de browser på internettet via mobile enheder (altså smartphones og tablets).

PWA giver dig kort fortalt …

  • kombinationen af det bedste fra to verdener – henholdsvis native apps og websites
  • en hurtigere salgsplatform – der virker til alle enheder og platforme (iOS, Android osv.)
  • app-lignende brugeroplevelse og ubesværet navigation – direkte i brugerens web-browser
  • optimal mobilvisning af dit website – til alle typer smartphones og tablets.

… For bare at nævne et lille udpluk af de mange fordele ved PWA. Vi vender stærkt tilbage med en uddybning af disse lidt senere i artiklen.

En varm PWA-velkomst – og et stort udviklingspotentiale 

E-commerce-markedet har taget ekstremt godt imod de nye PWA-muligheder. Den revolutionerende teknologi har allerede taget yderligere kvantespring siden sin fødsel, og som webshopejer kan du i dag finde adskillige PWA-løsninger til e-commerce på markedet.

Blandt de hyppigst anvendte finder du eksempelvis PWA til Magento, der tilbydes både til B2B- og B2C-webshops. PWA Magento-løsningen er din unikke mulighed for at opgradere din e-commerce-platforms interaktionspotentiale og performanceniveau i form af PWA’ens innovative udvidelser og funktionalitet.

Hvor den teknologiske webudvikling tidligere var domineret af de klassiske apps samt ”forgænger-teknologien”, AMP (Accelerated Mobile Pages), ser vi i stigende grad webshops og hjemmesider tage den nye og forbedrede 2.0-version i brug. Og det med rette!

Ved hjælp af PWA til Magento-webshop er du som webshopejer nemlig optimalt stillet og klædt på til det digitale våbenkapløb om de mobilglade internetbrugeres opmærksomhed og gunst. 

Ja, faktisk vil vi gå så langt som at sige, at PWA-teknologien meget vel kan være fremtidens opskrift på øget mobilkonvertering inden for e-commerce-branchen. Og jo tidligere, du hopper med på PWA-bølgen, desto større potentielt forspring kan du opnå i forhold til dine konkurrenter.

Ergo: Det gælder om at følge godt med i udviklingen, da et kvalificeret kig i spåkuglen for fremtidens e-commerce uden tvivl spår et stort potentiale for PWA.

Men er native apps ”so last year” (eller rettere ”last decade”)?

Men nu tænker du måske:

Er native apps bare “so last year” – eller rettere “last decade”?

Nej, så firkantet kan det dog ikke sættes op. Klassiske apps har bestemt stadig deres berettigelse blandt webshopejere, da de på visse punkter fortsat afspejler højere kvalitet og performance end PWA. 

Ikke desto mindre har PWA det seneste årti med accelererende hast halet ind på native app-markedets performanceniveau med stadigt mere intelligente løsninger. I takt med at skellet mellem native apps og PWA gradvist udviskes, bliver forretningsfordelene ved PWA-webshops endnu mere tydelige.

I vores optik vil det således formodentlig kun være et spørgsmål om tid, før vi oplever et decideret tronskifte med en ny webteknologisk arvtager.

PWA som resultat af en mobildigital tidsalder

Der hersker ingen tvivl om, at vi i dag lever i en digital tidsalder, hvor de mobile enheder i stigende grad sætter agendaen for og definerer forbrugernes digitale mediebrug og -adfærd. Prøv eksempelvis bare at betragte følgende statistikker:

Du kan formodentlig godt se mønstret …

Internetbrugen flytter sig mere og mere over på de mobile enheder, hvilket e-commerce-branchen gør klogt i at indrette sig efter, hvis de ikke vil risikere at gå glip af værdifuld trafik.

I denne sammenhæng synes PWA at være vanskelig at overse som springbræt i kapløbet. Mens de tidligere og eksisterende web-teknologier længe har forsøgt at understøtte mobilinteraktion, får nutidens webshops med PWA nye muligheder for at tage den mobile browsing-oplevelse til usete højder, der sprænger rammerne for, hvad den moderne internetbruger typisk kræver og forventer.

Men nok om vinterbrugens digitale adfærdsmønstre. Lad os kigge længere ned i PWA-teknologiens maskinrum for at blive klogere på, hvordan PWA egentlig fungerer.

Hvordan virker PWA?

Som kort nævnt indledningsvis er PWA opbygget som en moderne web-app. Det betyder helt konkret, at PWA’en er:

  • 100 % webbaseret – og fungerer således via en almindelig URL (www.domænenavn.dk/com/org) i browser-vinduet på din smartphone
  • uafhængig af App Store, Google Play osv. – så der ikke påkræves installation/download
  • App-look alike – det vil sige en web-app, der forsøger at imitere den unikke app-oplevelse i et tilstræbt 1:1-forhold. Det gælder både med hensyn til navigation, interaktion og kvalitet.

Rent teknisk fungerer PWA altså overordnet set som et normalt website, da den dels er hostet på en almindelig webserver, og dels er tilgængelig via den valgte internetbrowser. Men det særegne ved løsningen er, at en PWA minder ekstremt meget om den klassiske mobil-app – uden at være det.

Det eneste, man som internetbruger skal gøre, er følgende:

  1. Indtast URL’en for det ønskede website i browser-feltet på smartphonen.
  2. Herefter møder du typisk et pop-up-vindue, der spørger dig, hvorvidt du vil ”tilføje hjemmesiden til din hjemmeskærm”.
  3. Ved at trykke ”Ok” vil websitet blive hentet ned på hjemmeskærmen, hvor det figurerer tydeligt med et PWA-ikon (en genvejstast).
  4. Herfra kan man ved et simpelt touch på ikonet tilgå websitet, der via PWA’en vises i fuld skærm – eller rettere app-lignende tilstand.

Og som om det ikke var nok, giver PWA’en dig mulighed for at foretage mobil-browsing på websitet så tosset, du har lyst, selvom du er offline. Men det vender vi tilbage til lidt senere. So far er det tilstrækkeligt at forstå, at en PWA grundlæggende opfører sig, ligner og fungerer ligesom en native app.

Og lad os lige kort dvæle ved denne centrale skelnen. For hvad ligger der præcis i beskrivelsen ”app-lignende” løsning.

PWA-webshop eller native app – same, same, but different

Hvis man ikke er velbevandret i de eksisterende web-teknologier på markedet, kan man let foranlediges til fejlagtigt at forveksle henholdsvis den klassiske native app og PWA til webshops. Og det forstår vi sådan set godt.

Forvekslingen mellem de to løsninger ligger nemlig lige for, og grænsen mellem dem er hårfin. Ikke desto mindre er der væsensforskelle mellem de to teknologier, og de udmærker sig på hver deres områder – såvel som på fællespunkter.

En PWA har blandt andet følgende egenskaber tilfælles med en native app:

  • Mobiloptimeret sidevisning – skræddersyet til håndholdte devices
  • Altid tilgængeligt indhold – både online og offline
  • Fuld skærmvisning uden browserens værktøjslinje
  • Push-meddelelser
  • Splash screen 
  • Ikon på hjemmeskærm
  • Hurtig sideindlæsning 
  • Gnidningsfri navigation og smooth flow
  • Høj grad af brugervenlighed.

Som du kan læse, er ligheden mellem native app-oplevelsen og den brugeroplevelse, som PWA leverer, på mange punkter identiske.

Men der er dog forskel …

Det springende punkt, der adskiller de to løsninger fra hinanden, er, at en PWA som sagt er fuldt ud platformsuafhængig og browserbaseret. Brugerne undgår derfor at skulle besværes med at downloade og ofte betale via App Store eller Google Play. Det hele foregår direkte i browseren, hvor de allerede befinder sig.

Det tager faktisk kun få sekunder at hente den pågældende webshops PWA ned, og vupti: web-appen kører problemfrit på smartphonen eller tabletten – tilnærmelsesvis som en downloadet native app.

På den måde er PWA et supergodt alternativ til native apps, hvis du på den ene side gerne vil opnå en responsiv, bruger- og mobilvenlig visning af din webshop, og på den anden side gerne vil undgå bøvl med kompliceret og ressourcekrævende app-udvikling og kodning.

Med en PWA til fx Magento-webshop opnår du en decideret ”app-feeling”, der lægger sig tæt op ad den ægte vare – og endda tilføjer nye fordele. 

Med andre ord: Same, same – but very different.

Få ”ikke-app-brugere” med på mobilbølgen

Samtidig kan den webbaserede løsning yderligere bidrage til at nedbryde den typiske (betalings)barriere, der ofte afholder brugere fra at downloade apps. 

Ved ganske simpelt (og gratis) at tilbyde en URL til din webshops PWA kan brugerne nemt og hurtigt hente adgangen ned på deres smartphones. 

Det kan potentielt set være løsningen på at få flere ”ikke-app-brugere” til at hoppe med på bølgen – hvilket højner sandsynligheden for flere besøg på din webshop.

Er PWA for alle? Ja – og nej …

Det næste naturlige spørgsmål, der trænger sig på, må som følge af ovenstående være:

Hvem henvender løsningen med PWA-webshops sig egentlig til? Og er PWA for alle på e-commerce-markedet?

Det fyldestgørende svar på dette spørgsmål er lettere dobbelttydigt – altså både ja og nej.

Hvorfor ja?

Fordi PWA-løsningen som udgangspunkt giver mening for alle forretninger, der opererer med en webshop, hvor kunder foretager online transaktioner.

Det er et faktum, at antallet af transaktioner blandt forbrugerne i stigende grad sker digitalt via mobile devices. Så hvorfor ikke udnytte denne tendens og tilbyde shoppe- og betalingsløsninger via webbaserede PWA-løsninger? 

Om ikke andet kan det være et værdifuldt platform-supplement til dit website, der kan bidrage til at booste trafik og potentielt salg på dit website.

Hvorfor nej?

Fordi der selvfølgelig altid vil være visse forretninger, der er bedre egnede til at implementere PWA til deres webshop end andre.

Der foreligger ikke nogen gylden tommelfingerregel for, hvilke typer online virksomheder, der matcher PWA-løsningen bedst. Alligevel synes der at være en særligt udbredt tendens til at anvende PWA, hvis din virksomhed:

  • har vanskeligt ved at finansiere udvikling og vedligeholdelse af en native app
  • har brug for en hurtig og nem mobilløsning til de mobile målgrupper
  • ikke har brug for at kunne udnytte samtlige funktioner i de mobile enheders styresystem (fx kalender, kamera, beskeder, 3D-acceleration mv.).

Hvorvidt det giver bedst mening at investere i en native app eller PWA-webshop afhænger i sidste ende af, hvordan din forretning er strikket sammen samt din målgruppes digitale adfærd og valg af devices. 

Hvilke platforme understøtter PWA?

En af de tungtvejende fordele ved en PWA-webshop fremfor en native app eller et responsivt website er den høje grad af kompatibilitet, hvad angår anvendte e-commerce-platforme.

Eftersom PWA er webbaseret, vil det som webshopejer stort set være muligt at vælge frit mellem alle platforme. Alle de største og mest kendte platforme understøtter typisk PWA-implementering. Blandt de vigtigste finder du eksempelvis:

  • Magento
  • WooCommerce
  • Shopify.

Der er fordele og ulemper ved hver platform, og det er til syvende og sidst et spørgsmål om præferencer, forretningstype og behov, når det kommer til, hvilken platform der tjener bedst til den enkelte virksomhed.

Hos era er vi specialiserede eksperter i netop Magento – og dermed også PWA til Magento-webshops. Grunden hertil er kort sagt, at Magento tilbyder tilstrækkelig bred funktionalitet til at kunne opfylde de forventninger, der stilles til en moderne webshop i dag.

Derfor anbefaler vi altid, at man anvender Magento til sin PWA-løsning, da vi udelukkende har haft gode erfaringer og oplevet gode resultater med denne kombination.

Som nævnt fungerer Magento PWA perfekt som løsning til såvel B2B- som B2C-webshops – på tværs af alle tænkelige brancher. Dog plejer vi at fraråde valget af Magento som platform til mindre virksomheder med begrænset behov for online salg. For at få det makimale ud af sin webshop og PWA kræver det typisk en vis størrelse og relativt ambitiøse forretningsmål for ens e-handel.

Du kan læse meget mere om mulighederne ved brugen af Magento 2 lige her. Men uanset om du står og mangler et splinternyt Magento-site, eller om din virksomhed allerede opererer med en eksisterende Magento-webhop, er PWA en oplagt løsning, der kan sikre dig en hurtig webshop samt et væld af konkurrencefordele. 

Og det er lige nøjagtig disse fordele, som vi i det følgende vil uddybe i form af 13 skarpe grunde til, hvorfor du bør overveje at vælge PWA til din Magento-webshop.

Mulige ulemper ved Magento-webshop med PWA

Når det så er sagt, er der selvfølgelig også en række mulige ulemper ved valget af en PWA-webshop. Lad os lige kort nævne to af de mest væsentlige.

  1. Delvis afhængighed af stabilt netværk

Selvom PWA-løsningen har den klare fordel, at den kan fungere offline, er den unægtelig karakteriseret ved at være browserbaseret. PWA’en er i sit udgangspunkt spundet op omkring tilstedeværelsen af en internetforbindelse – og helst en relativt stabil en af slagsen, hvis web-appen skal spille optimalt.

Den gode internetforbindelse er en forudsætning for, at en PWA kan hente nyt indhold, foretage opdateringer og lignende. Heldigvis sikrer den føromtalte baggrundssynkronisering, at PWA’en via Service Workeren husker de funktioner, du har udført, hvorefter disse bliver aktualiseret, når internetforbindelsen er genoprettet.

  1. Begrænset udnyttelse af smartphonens funktioner 

En anden ulempe ved PWA’er er, at de ikke endnu taler så godt sammen med den mobile enheds indbyggede funktionalitet.

Hvor native apps er direkte integrerede i enheden og derfor har fuld adgang til den og dens operative styresystem, vil tilsvarende adgang for PWA’ens vedkommende være begrænset.

Det betyder blandt andet, at du med en PWA ikke har adgang til funktioner såsom:

  • Kamera og video
  • Fotoalbum
  • GPS
  • Sensorer
  • Kontakter.

Og en række andre systemrelaterede features på enheden.

Du får altså ikke samme sømløse integration med enheden, som du ville få med en native app.

Det er dog efter vores overbevisning kun et spørgsmål om tid, før PWA-teknologien kan facilitere lige så høj integration.

Hvad kræver og koster det at udvikle en PWA til Magento-webshop?

Her afslutningsvis vil vi adressere et væsentligt aspekt af hele diskussionen om brugen af PWA til Magento – eller en anden platform for den sags skyld.

Det handler selvfølgelig om det uundgåelige spørgsmål: Hvad koster det – og hvad kræver det?

Her kan vi heldigvis melde om gode nyheder, da det generelt set er hurtigere, nemmere og billigere at udvikle og vedligeholde en PWA i forhold til en native app. 

At udvikle en native app er typisk en langsommelig, dyr og omfattende proces. Det kræver de fornødne kompetencer, evner og kendskab til teknik, kodning og webudvikling. Dertil skal det siges, at den løbende godkendelsesproces fra fx Apple gennemgående er træg og bureaukratisk indrettet.

Hvis du vil udvikle en velfungerende og tilgængelig cross-platform-app, kan det altså hurtigt gå hen og blive en relativt dyr affære.

Omvendt er PWA’en:

  • billigere at udvikle og vedligeholde
  • mindre tids- og ressourcekrævende 
  • omkostningseffektiv
  • mindre procestung.

PWA til webshops er altså et (tids)økonomisk rentabelt alternativ til native apps, der er lettere at komme i gang med, og som samlet set er mere budgetvenlig.

Dermed ikke sagt, at du bare sådan lige kan udvikle en velfungerende PWA til din Magento-webshop. Det kræver selvfølgelig også visse tekniske kundskaber og viden. Derfor kan det ofte være en god idé at rådføre sig hos en specialist, der kan sikre, at det hele bliver sat op og kører, som det skal.

Hvor meget, du konkret ender med at skulle investere i din PWA, afhænger af den enkelte case. Men mange anslår, at PWA’en generelt vil være cirka fire gange så billig som at udvikle en native app.

For mange webshopejere vil en PWA altså være en god investering, der kan give dem en ekstremt hurtig og responsiv webshop – med gode muligheder for massevis af mobilkonverteringer.

Fremtidens web-teknologi er allerede landet – og den hedder PWA

Hvis du spørger os, er PWA ikke bare en investering i din webshop. Nej, det er også en investering i fremtidens moderne og innovative web-teknologi, som fortsat buldrer derudad.

Der hersker relativt bred konsensus om, at PWA er fremtiden inden for den web-teknologiske udvikling. Dette vil vi gerne nuancere lidt: For vi mener, at fremtiden i så fald allerede er landet.

PWA-teknologien er i rivende udvikling, og vi er allerede nået rigtig langt med hensyn til kvalitet og performance. Teknologien er efterhånden relativt udbredt. Blandt de mest toneangivende virksomheder, der anvender PWA, kan eksempelvis nævnes:

  • Instagram
  • Snapchat
  • Twitter
  • Starbucks
  • Pinterest
  • Trivaga
  • Flipkart
  • Goibibo
  • Snapdeal.

Og en lang række andre e-handelsvirksomheder.

PWA-teknologien er altså for alvor ankommet – og den er kommet for at blive.

Spørgsmålet er bare, om du er klar på at hoppe med på PWA-bølgen?

Hvad er det rette valg – PWA Magento eller native app?

Men hvad er så det rette valg for dig: En pakke med PWA Magento eller en klassisk native app?

Ja, svaret på dette spørgsmål kan du levere.

Det rette valg afhænger i høj grad af:

  • hvad formålet med din (web)app er.
  • hvilke forretningsmæssige behov og udfordringer du har.
  • hvilket budget du allokerer.

Vi siger ikke nødvendigvis, at PWA er den gyldne løsning for alle. Men der er ingen tvivl om, at hvis du har (eller vil have) en Magento-webshop, er PWA en oplagt, nem og prisvenlig måde at opnå en hurtig webshop – på alle enheder.

Med en PWA får du en funktionel og tilpasningsdygtig løsning, der let kan distribueres, som højner brugeroplevelsen, booster antallet af besøgende og ikke mindst øger sandsynligheden for flere konverteringer på din webshop.

Derfor er PWA efter vores mening i den grad værd at overveje.

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide endnu mere om dine muligheder for en løsning med PWA Magento? I så fald må du endelig ikke tøve med at kontakte os. 

Vi sidder altid klar til at tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan skabe værdi for netop din webshop.

PWA er fremtiden. Skal i med?

I 2019 var 52% af alt trafik på nettet fra mobile enheder. (I følge Forrester Consulting og flere andre).

Det er altså over halvdelen af de besøgende world wide, der kommer fra en mobil enhed.

Efterhånden som indflydelsen af de mobile enheder fylder mere og mere, så stiger brugernes forventninger til den oplevelse de får, når de besøger jeres webshop.

Har i en langsom side, som ikke vises optimalt på mobiltelefonen, mister i altså potentielt over 52% af jeres kundebase.

De webshops, der forstår at vinde mobilbrugernes hjerte vil altså stå med en klar fordel, når tallene om nogle få år forventeligt viser at der er endnu flere mobilbrugere.

PWA til Magento er en af de bedste måder at sikre sig dominans på mobiltelefonen.

PWA eller “mobilvenlig”?

De sidste snart 10 år har du sikkert som virksomhedsejer hørt, at en responsiv og mobilvenlig webshop er nødvendig.

Måske har i derfor allerede en webshop, som fungerer fint på mobiltelefonen

Men hvad er så forskellen på “mobilvenlig” og PWA?

Verdens hurtigste webshops

Der er mange grunde, men her kommer en række af dem:

  • Hastighed: Sideskift, læg-i-kurv-knapper, scrollfunktioner og andre lækre features kører hurtigere og mere gnidningsfrit
  • “App Feeling”: At bruge en webshop bygget på PWA principper giver følelsen af at man sidder i en app. Alt er lækrere.
  • Pålidelighed: Siden – eller dele af den – kan loades uden at have adgang til internettet. Lidt ligesom med Apps.

Sælg mere: Når jeres webshop kører lækkert, vil det give jeres kunder en bedre brugeroplevelse, som vil kunne ses direkte på jeres bundlinje.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...