Magento Søgemaskineoptimering
I arbejdet med jeres webshop I sikkert hørt om, at Søgemaskineoptimering til Magento kan skabe vækst og masser af salg.
Måske har I ikke fået gjort noget ved det, fordi I ikke har vidst, hvor I skal tage fat og måske har I følt, at søgemaskineoptimering var alt for komplekst og dyrt.
Søgemaskineoptimering til Magento er IKKE dyrt. Tværtimod. Når I gør det korrekt, kan det være med til at skabe en massiv vækst i jeres webshop og en fantastisk ROI.
God Magento Søgemaskineoptimering kommer dog ikke af sig selv. Det kræver at I får styr på både teknikken og indholdsstruktureringen på webshoppen.
Her kommer 12 tips til Søgemaskineoptimering til Magento, som med garanti vil give Jer flere salg i webshoppen:
SSL Certifikat
Et korrekt opsat SSL-certifikat er i dag meget vigtigt for at I kommer til tops på Google. Typisk er det noget, der skal bestilles hos din magento host og konfigureres korrekt i Magento. Her er tale om et relativt lille indgreb, som giver stor værdi i Google.
Kategori- og CMS-sider
Magento giver dig mulighed for at udfylde en række metabeskrivelser på hver oprettet kategori. Gå til kataloget og ret hver kategori – de vigtigste ting der skal udfyldes er:
- Url-adresse: Lav den kort og præcis. Sørg for at lave den unik for hvert land hvor du bruger de korrekte ord.
- Metabeskrivelse: Skriv en god metabeskrivelse. Husk på at både søgemaskinen og mennesker ser dette resultat
- Page title: Lav en god beskrivelse i din page title. Eksempler kunne være “Hundefoder til hvalpe – køb foder til din hvalp her”. Husk igen på at både søgemaskiner og kunder kigger med
Gør det samme med din webshops CMS-sider.
Tilføjet Meget tekst til Magento
Vi plejer at sige: Den tekniske del af din side skal virke 100%, men ingen Magento shop kommer til at ranke ordentligt uden at du får skrevet en masse tekst.
Lav lange unikke produktbeskrivelser – sælger du produkter fra fx en leverandør, så lad være med at bruge samme beskrivelse som din leverandør. Din tekst skal være lang, god og beskrivende.
Gør det samme med dine kategorier.
Få dine kunder til at skrive anmeldelser direkte på dine produktsider
Dine kunders feedback er en unik mulighed for at få mere tekst på dine produktersider, samtidig med at du skaber troværdighed og et konstant flow af ny tekst på produktsiderne.
Google elsker det og din konverteringsrate vil uden tvivl stige, hvis du har positive produktanmeldelser på siden.
Brug en ordentligt magento server/host
Hastigheden af dit magento site er utroligt vigtigt. Både for brugeroplevelsen – men i høj grad også for din placering i Søgemaskinerne.
Magento er langt mere krævende end fx WordPress eller andre mindre CMS- og shopsystemer. Derfor kan du ikke nøjes med at bruge 50DKK om måneden på en host.
Optimalt set bør loadtiden for din magento webshop være på under 2 sekunder. Hvis loadtiden er meget længere kommer du til at miste værdifulde salg, fordi kunden forlader din side.
Ligeledes straffer Google i dag webshops, som tager for lang tid om at loade. Resultatet er lavere placeringer i Google Søgemaskine.
Indgående links til Magento webshop
Skal din webshop til tops i Søgemaskinerne skal du have en lang række gode links til din webshop.
Du kan selv gøre meget for at skaffe gode links, men som hovedregel er det noget de fleste webshopejere køber sig til.
Her er god 4 stærke muligheder, som oftest kan give værdifulde links:
- Hvis du forhandler andres produkter, så bed dem om at linke til din webshop fra deres. Det er som oftest meget værdifulde links
- Sørg for at alle dine profiler på sociale netværk linker til din webshop
- Vær aktiv i diverse fora, som relaterer til de produkter, du sælger. Sørg for at have et link til din side i din signatur
- Opret en seperat blog, som linker ind til din webshop.
SEO venligt Magento template
Sørg for jeres Magento template er Søgemaskinevenlig. Få som minimum disse grundlæggende ting på plads:
- Brug kun et h1 tag på hver side
- Templatet må ikke loade for langsomt
- Sørg for at templatet ser ordentligt ud på mobiltelefonen
Konfigurerbare produkter
Har du et produkt, som findes i forskellige varianter, så opsæt det som et konfigurerbar produkt. På den måde undgåes duplicate content på din webshop. Ligeledes kan du samle alle produktanmeldelser af et givent produkt i forskellige varianter på én side.
Undgå layered navigation-fælden i Magento
Layerede navigation, altså muligheden for at filtrere produkter efter produkternes attributter – fx farve, vægt, størrelse mm, er godt for brugeren da de let kan finde netop de produkter, de søger efter.
Men har du ikke sat layered navigation korrekt op, kan det lave uendeligt meget rod i din side.
Sørg for at dine filtreringsmuligheder kun bliver vist til brugere og ikke indekseret i Google. Ellers kan dit antal af indekserede sider pludseligt blive mangedoblet og dine placeringer i Google vil helt sikkert falde.
Brug Cache i Magento
Magento gør meget brug af caching for at holde hastigheden på shoppen på et maksimum. Kører du uden caching vil du opleve at din webshop loader alt for langsomt.
Dette emne er så vigtigt, at vi har skrevet et separat omkring hastighedsoptimering af Magento
Magento sitemap
Husk at få lavet et sitemap-xml indeholdende dine kategorier og produkter. Sitemappet bør optimalt set tilføjs til Googles index manuelt. Alt efter hvilken Magento version du kører bør det være ret let.
Gå til Catalog => Google sitemap og tilføj det via Google Webmaster Tool
Metadata på produktbilleder
Når du uploader produktbilleder i Magento skal du tilføje en beskrivelse til hvert billede.
Giv også billedet et relevant navn, så det fx hedder “Sort-t-shirt-jackandjones.jpg” i stedet for “p43444.jpg”.
Sørg også for at billeder komprimeres så de ikke fylder alt for meget.
Læs meget mere om produktbilleder i Magento her
SEO Konsulent
Er du på jagt efter en SEO konsulent? era er et digitalt bureau med mange års erfaring. Vi har igennem de seneste 6 år hjulpet mere end 400 virksomheder med at få succes på internettet. Vi er specialiserede i design og programmering af hjemmesider samt online markedsføring.
Igennem tiden har vi løst opgaver for store og små kunder, det betyder også at vi har været i mange forskellige brancher SEO-mæssigt. Dette har givet os en rigtig god erfaring i at give mange virksomheder i Danmark succes i de organiske søgeresultater.
Hos era knokler vi hver dag benhårdt for at gøre vores kunder tilfredse. Vi ved at grundlaget for din SEO-mæssige succes er benhårdt arbejde fra vores side.
Teknisk SEO konsulent
Hos era har vi en SEO konsulent ansat, som varetager vores forskellige SEO kunder. Med flere års erfaring inden for bureau og specielt SEO branchen gør dette os meget kompetente til at løse stort set alle slags opgaver.
Vi er specialister i optimering af Webshops i Magento således at shoppen giver mest mulig værdi for brugeren, men stadigvæk overholder Googles retningslinjer til punkt og prikke.
Igennem vores erfaring de seneste par år har dette lært os præcist hvad der bør ændres fra shop til shop
Vi er anderledes fra mange andre i branchen fordi vi går meget op i gennemsigtigheden med hvad vi laver over for vores kunder. Det er meget vigtigt for os at vores kunder ved hvad de betaler for. Derfor så går vi også meget op i at dokumentere det udførte tekniske SEO således at vores kunder konstant ved hvad der måtte være udført i forbindelse med deres website.
SEO analyse først
SEO er svært at forstå og tager tid.
Den indeholder en masse teknik, men i bund og grund bør i gøre følgende følgende, når i skal løfte jeres placeringer i Google:
- analysere vi din virksomheds nuværende situation på Google
- Vi udvælger relevante nøgleord, som i vil arbejde på at forbedre placeringerne på.
- Opsætte månedlig rapport, så du kan se, hvad du får ud af at bruge os som SEO Bureau
- Der arbejdes på at udarbejde tekst til din webshop og bygge værdifulde links, så SEO’en kan virke optimalt
- Evaluerr løbende på vores indsats og udvælger i samarbejde med dig nye nøgleord.
Stil krav til SEO
Før I kan få noget ud af effektiv Søgemaskineoptimering, må der være klare retningslinjer for samarbejdet. Her er de krav, vi stiller, for at vi vil være dit fremtidige SEO-bureau:
- I skal tage Søgemaskineoptimering seriøst og være villige til at bruge lidt penge på det. Vi kan ikke levere fantastiske resultater for 1.000kr om måneden. Mange SEO Bureauer lover dette, men i vores verden er det på ingen måde realistisk.
- I skal være en del af processen: Vi kan ikke levere resultater for jer, hvis I ikke indgår som sparringspartner i starten af projektet. Vi har brug for jeres ekspertise til at vælge de korrekte søgeord. Det er nemlig helt afgørende, at vi får valgt de rigtige søgeord fra start.
- I respekterer vores erfaring: Når det kommer til SEO ved vi, hvad vi taler om! Derfor forventer vi, I tager vores rådgivning seriøst og tror på, at vi vil jer det bedste. Vi lover tilgengæld, vi gør det samme med jer!
Ovenstående kan lyde både snobbet og surt. Men det er ment i bedste mening. Som SEO bureau VIL vi levere resultater til jer. Og det kræver noget af både jer og os. Og at vi er enige om rammerne for samarbejdet. Når først vi er det, så ved vi nemlig, vi kan få et rigtigt godt samarbejde, som kan holde i flere år. Og det er her vi kan skabe værdi. Både for jer og os.