Sådan tjener du kassen på din webshops kategorisider

9 ud af 10 webshops forstår ikke at udnytte deres kategori-sider. Er du én af dem? 

Der er masser af muligheder for at skabe noget mere salg, hvis du optimerer på dine kategori-sider.

Ved at arbejde med dine kategori-sider kan du opnå følgende:

  • Du får flere relevante besøgende fra Google
  • Du øger din placering på Google
  • Du øger antallet af relevante søgeord på din webshop
  • Du får flere besøgende direkte fra Google
  • Du hjælper dine brugere i købsrejsen, ved at guide dem ind i de rigtige produktkategorier fra start

Google elsker kategori-tekster

Google er helt vilde med tekster på dine kategori-sider, og med en meget lille indsats kan du forbedre din placering på Google og skabe mere salg. 

Rigtigt mange ejere af webshops har den fejlagtige opfattelse af, at deres kunder kommer ind på deres webshop på forsiden.

Læs mere om forside fælden

Når folk kommer ind på en webshop, så er det ofte ved at de har søgt på noget på Google, og så kommer de direkte ind på en eller anden landingsside, ofte en kategoriside. 

Sådan udnytter du dine kategori-sider

9 ud af 10 webshops forstår ikke at udnytte deres kategori-sider. Er du én af dem? 

Nogen gange er kunden så tæt på at købe, at det bare er et lille puf der skal til, før at du sælger. Dette lille puf kan du gøre med en kategori-tekst. 

Du kender det sikkert også selv. Du står nede i en fysisk butik og du har set dig lun på en vare. Du mangler lige det sidste puf før at du slår til, og det er her den gode sælger kan lukke en handel.

Der er mange måde du kan udnytte dine kategori-sider på, og ofte svarer det til at en sælger der lige kommer med et salgsargument eller to. Med lidt tekst på dine kategori-sider kan du:

  • Fortælle hvorfor de netop skal købe dine produkter
  • Forklare hvad forskellen er mellem dine og andres produkter
  • Give ekstra informationer om produkterne
  • Skabe SEO

Tips til ny type kategori

Flere og flere webshops er begyndt at bruge en ny type af kategorier til at øge deres salg. Udover denne guide, så har vi også lavet en video om emnet. Se mere her. Benytter din webshop sig også af denne succesfulde salgs-taktik?

Ny type af kategorier… hvad mener vi helt præcist, og hvordan udnytter du det selv?

De nye typer af kategorier er baseret på kundernes behov. Kunden har brug for et eller andet, og det skal bruges i en helt bestemt situation. Det bliver tydeligere hvis vi sætter nogle scenarier op, som dine kunder kan have:

  • Du skal købe vin til skaldyr
  • Du skal købe en gave til Fars Dag
  • Du skal ud på far og søn fisketur for første gang

Hvis du er inde i en fysisk butik, så har du altid en mulighed for at spørge en ekspedient. F.eks. kan du spørge om en vis vin er god til skaldyr eller om en fiskestang er god til en begynder osv. Det kan du ikke gøre i en webshop, men du kan hjælpe dem på vej med en ny type af kategorier.

Normalt i webshops bliver varerne kun inddelt i standard kategorier. F.eks. en vinshop har kategorier som drue, land, rød- og hvidvin osv. Webshop der sælger fiskeudstyr har kategorier som fiskestænger, fiskehjul osv. Ingen af disse standard inddelinger tager højde for den situation som kunderne befinder sig i, ved de tre ovenstående scenarier.  

Eksempel #1: Vin til skaldyr

Du kommer ind på en vin-shop, og du har ingen idé om hvilken slags vin du skal købe. Skal du være rød, hvid eller champagne? Du bliver nødt til at klikke alle kategorierne igennem og se om der står noget i produktbeskrivelserne om vinen er egnet til skaldyr eller ej. Det er et allerhelvedes besværligt arbejde med at klikke frem og tilbage mellem kategorierne og det gider du ikke. 

Ved at lave en kategori der hedder “vin til skaldyr”, så har du gjort det 100 gange lettere for dine kunder, og du har også skilt dig ud fra dine konkurrenter.

Bonus: Lav en kategori-tekst til “vin til skaldyr”. Hvis kunden ikke ved noget om vin, så hjælp ham. F.eks. vinen til skaldyr skal åbnes en time før brug og er bedst ved omkring 12 grader osv. Hvis du sørger for, at kunden har en god oplevelse, så skal han nok handle hos dig igen. 

Eksempel #2: Gave til Fars dag

Åh nej… Fars dag snart igen! Sidste gang tog det to dage at finde en gave. Hvorfor skal det være så besværligt? Når man surfer rundt efter idéer til gaven, drukner man let i muligheder. 

Du har ikke brug for at vælge mellem 15.000 produkter, til en pris mellem ti kr. og 50.000 kr. Du har brug for at indsnævre dine valg til nogle kvalitetsvalg, og prisen skal være rimelig til en Fars gave.

Firmaet “George Jensen” gør det faktisk super godt, så lad os se hvad de gør.

Eksempel på en ny type af kategori “Gave til Fars dag”. Kilde: https://www.georgjensen.com/da-dk/gaver/fars-dag

Læg mærke til, at på George Jensen er der en fast kategori der hedder “Gaver”. I den er der fire underkategorier: 1) Fars dag, 2) Bryllup, 3) Dimission, og 4) Dåb.

Alle fire underkategorier er eksempler på en ny type af kategorier, hvor de har taget udgangspunkt i en situation som kunden skal købe til. Alle fire underkategorier er fremragende eksempler på nye typer af kategorier.

Hvis du skal vælge en gave til Fars dag derinde, så har du nu fået indsnævret dine valg til 44. Alle valgene er relevante gave-idéer, og priserne ser også fornuftige ud til en Fars dag gave.    

Ved at lave en ny type af kategori der hedder “Gave til Fars dag”, så har Webshoppen Georg Jensen gjort det meget lettere for mange at købe Fars gaver.

Bonus: Lav en kategori-tekst til “Gave til Fars dag”. Du kan sagtens skabe en masse SEO til din kategori. Der kunne f.eks. sagtens have stået noget mere om Fars dag, selve datoen, og lidt om dine mest solgte produkter i denne kategori.

Eksempel #3: Ny i lystfiskeri

Scenarie 3: Du skal ud på en “far og søn”-fisketur for første gang.

Din søn på ti år spørger dig om I ikke skal ud og fiske sammen. Den er du helt frisk på, men I har dog ingen udstyr til det. I går på nettet, men drukner lynhurtigt i alle mulige tekniske detaljer, om hvordan du kan kombinere et hightech låsefrit fiskehjul til 6000 kr med titaniums fiskestang til 17.000. Det eneste I egentligt har brug for, er to begynder fiskestænger og nogle billige fiskekroge. Atter en gang – “Less is more”.

Webshoppen til fiskeudstyr kan med fordel oprette en kategori i stil med “nybegynder”eller “ny i lystfiskeri” osv. Navnet på kategorien skal bare være let at forstå for dine kunder. 

De varer du putter ind i kategorier, skal bare være lige præcist det nogle nybegynder skal bruge på deres første tur. Faren og sønnen ønsker blot to samlet fiskestænger og nogle kroge. Med denne nye type af kategori, så gør du det let for nybegynderne, at købe deres første udstyr.

Bonus: Lav en kategori-tekst til “ny i lystfiskeri”. Hvis det er folk, der ikke ved noget om fiskeri, så kan det være en god idé at skrive noget om madding og fisketegn osv. Evt. kan du have en lille video med hvordan du putter madding på krogen. Med lidt snilde kan du sagtens få nogle gode søgeord ind i teksten.

Sådan finder du på kategorier

Hvis du kan finde på en ny type kategori, som giver mening for dine kunder, og hvis den har nogle gode søgeord, så kommer du til at tjene styrtende med penge.

Det kræver dog, at du er lidt kreativ og kender dine kunders behov godt. Har du kunder der ofte står i samme situation, så kan der være god grund til at overveje, om en ny type af kategori giver mening i din webshop.

Husk at det kun er din fantasi og dine kunders behov, der sætter grænserne for hvilke nye typer af kategorier du kan oprette.

NB: Husk at du sagtens kan have samme vare i forskellige kategorier, og at du stadigvæk har brug for de helt almindelige kategorier. 

Langt de fleste bruge blot kategori-tekster til at skabe lidt SEO, men du kan så meget mere med dem. Firmaet Essential Food er gode til at udnytte deres kategori-tekster. Lad os kigge på hvordan de udnytter dem. 

Eksempel på effektive kategori-tekster. Kilde: www.essentialfoods.dk/shop/til-katten

Kategori-teksterne er markeret med de røde pile. Hvad er det så, at Essential Foods gør med deres tekster? 

  • Der en del teknisk information om f.eks. kattens spisevaner og blodsukker. Der er også et link med en uddybende artikel om hvordan de har optimeret foderet til katte.
  • Foder er ikke bare foder, og det du kan købe i dit lokale supermarkedet, er ikke er godt nok til din kat. 
  • Der er en sammenhæng mellem din kats velvære og dens foder. Hvis din kat skal være sund og have det godt, så skal den have kvalitetsfoder.
  • Foderet skal ikke bare være sundt, det skal også smage godt. Hvad der gælder for katteejeren, gælder også for katten. Katten skal have det ligeså godt som dig, og hvis det ikke er godt nok til dig selv, så er det heller ikke godt nok for din lille missekat.      

Samlet set, så bruger Essential Foods kategori-teksterne til:

  • At etablere sig som en autoritet
  • At fortælle, at de kun vil det bedste for din kat
  • At de har stor erfaring på området
  • At hvis du virkeligt elsker din kat, så køber du deres foder

Du kan altså bruge kategori-tekster til mange ting, og som en god sælger i en forretning, så kan det var det, der lige lukker et salg på din webshop. Ud over at få lidt SEO, så kan du også bruge teksterne til at fortælle noget om hvilke værdier du har, og hvorfor netop lige dine varer er de bedste på markedet.

Opsummering

Helt kort, hvad får du ud af dit arbejder med kategori-sider?

  • Du øger dit salg på webshoppen
  • Du øger din placering på Google (SEO)
  • Du øger antallet af relevante søgeord på din webshop
  • Du får flere besøgende direkte fra Google
  • Du får mere salg med nye typer af kategorier

Hvis du gerne vil vide mere om kategori-sider, og har brug for hjælp med at optimere dem, så er vi altid parate til at indgå et samarbejde med dig. Vi hører gerne fra dig. 

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...