Hvordan tracker I data?
Client-side tracking og Server-side tracking er forskellige tilgange til at tracke, indsamle og levere data som klik, views, køb og meget andet. Helt kort sagt, gør Client-side brug af cookies i din browser (client), hvor Server-side gør brug af cookies på en server.
Client-side tracking
For rigtigt at forstå Server-side tracking skal vi måske starte med at definere hvad Client-side tracking. Dette er fortsat den mest almindelige form for tracking af data. Den data der indsamles kan være oplysninger som f.eks. brugerens geografiske position, sprogindstillinger, søge- og klikhistorik, tid brugt på forskellige sider – alt sammen tracket via cookies i din browser.
Men Client-side er i stigende grad en udfordret teknologi. Det er der flere årsager til:
- Flere og flere bruger AdBlockers eller browsere som Brave, som blokerer JavaScript-cookies på websites.
- Apples seneste opdateringer gør det svært at tracke brugere af Apple-produkter (dvs. over halvdelen af alle danske forbrugere), fordi Safari som standard blokerer almindelige tredjepartscookies. Apple kalder denne teknologi for Intelligent Tracking Prevention (ITP).
- I takt med at flere og flere marketingkanaler (og dermed cookies) tilføjes, bliver det tungt for browsere at indlæse de mange cookiescripts – og browsere gør det muligt helt at slette cookies fra websites. Dette kaldes Enhanced Safe Browsing (ESB) i Chrome, Firefox kalder det Enhanced Tracking Protection (ETP).
- Siden 2020 er der skårer kraftigt ned på den maksimalt tilladte levetid på browsercookies – i nogle tilfælde helt ned til 24 timer.
Browsercookies placeres direkte i koden med JavaScript eller via Google Tag Manager på det website, du besøger og kaldes også tredjepartscookies. Netop denne type cookies bliver bliver ramt af nye browsertiltag.
Dermed trackes der kun data via disse cookies når:
- cookies ikke på forhånd er blokeret af ITP, ESB, ETP eller AdBlockers
- levetiden på en given cookie ikke er udløbet
– og det er her hvor tracking på serversiden kommer ind i billedet.
Server-side tracking
Server-side tracking er et forholdsvist simpelt koncept, men i praksis er det mildt sagt komplekst. I stedet for at tracke i browseren, tracker man fra serveren – simpelt nok. Men det kræver erfaring med en håndfuld kodesprog og teknologier at kunne opsætte korrekt, og jo mere funktionalitet man flytter fra browseren til serveren, jo mere komplekst bliver det.
Helt kort kan det beskrives som datapunkter, indsamlet på serveren fra klienten via et tag eller en pixel-anmodning. Forskellen fra Client-side tracking er, at i stedet for et direkte kald i browseren, laves der et kald mellem browseren og en ekstern server. Denne type cookie, også kaldet en HTTP-cookie, bliver ikke ramt af hverken de nye browsertiltag eller AdBlockers.
Server-side tracking kan opsættes som en container, hvor man enten selv bygger logikken – eller det kan opsættes som en container til Google Tag Manager. Vælger man at bruge Google Tag Manager server-side, kan det enten opsættes på Googles servere (via Google Cloud Platform) eller på egne servere.
I alle tilfælde opsætter man serverklienter til at håndtere oplysningerne fra forskellige kilder (websites, apps, smartwatches, etc.), konvertere dem til de korrekte hændelser og sende disse til den relevante destination. Det kunne f.eks. være sidevisninger til GA4 (Google Analytics) eller Adobe Analytics og konverteringer til Google Ads eller Facebook.
For at kunne attribuere Google Ads-konverteringer og indsamle data til Google Ads remarketingkampagner via Server-side tracking kræver det, at man opsætter tags på serveren til at håndtere dette via serverklienterne. For at attribuere konverteringer til Facebook-kampagner, kan man forbinde til Facebooks konverterings-API via Google Tag Manager. Det er f.eks. her, hvor det meget hurtigt bliver meget teknisk. Hvis du er interesseret i at læse mere detaljeret om tagging serverside, kan du følge dette link.
Fordele og ulemper
Som det er med mange teknologier, har Client-side og Server-side hver sine respektive fordele og ulemper. Herunder kan du se et overblik af de mest væsentlige fordele og ulemper.
CLIENT-SIDE
CLIENT-SIDE: Fordele | CLIENT-SIDE: Ulemper |
---|---|
Direkte adgang til detaljeret brugerdata: Brugerspecifikke data, såsom cookies, URL-parametre, browsertype, historik og IP-adresse kan indsamles direkte i browseren. Det gør det nemt at samle alle disse stykker information som grundlag for andre handlinger – typisk ifm. analyser og marketingkampagner. | Falsk data i Analytics: Den mest mærkbare ulempe på mange punkter. F.eks. påvirkes udregningen af ROAS og kan dermed have store konsekvenser for jeres marketingbudgetter. |
Dynamisk indhold: Specifikke tags såsom Google Publisher-tagget, Optimizely eller Certona skal køre i browseren for at indsamle kontekstuelle data til at tilpasse oplevelser, vise annoncer eller dynamisk indhold til besøgende. | Mangel på kontrol: Eftersom data sendes direkte fra browseren til tredjeparter via scripts, er kontrollen over data videregivet til tredjeparten – og dermed ude af dine hænder. |
Nem implementering: I mange tilfælde kan man blot kopiere et stykke kode og indsætte det på sit website. Tags og tracking i denne form har i øvrigt været standardpraksis i mange år, hvilket gør det til en almindelig kendt arbejdsopgave i branchen. | Lav databeskyttelse: Med cookies fra tredjeparter, er du som virksomhed mere udsat ift. problemstillinger med GDPR og privatlivsret. |
SERVER-SIDE
SERVER-SIDE: Fordele | SERVER-SIDE: Ulemper |
---|---|
Præcis salgsdata: Hvis en ordre annulleres på webshoppen, kan Server-side tracking sende denne info til Analytics, så beløbet trækkes fra, og det faktuelle omsætningstal dermed stemmer overens mellem webshop og Analytics. | Teknisk barriere: Opsætning af servecontainere og klienter til at håndtere indsamlet data på serveren, kræver en bred vifte af teknisk indsigt og erfaring. |
Højere sikkerhed: Indsamlet data kan ikke ses eller bruges af tredjepartsudbydere, og personfølsomme data skjules i en sikker servercontainer. | Omkostning: Udvikling og vedligehold er ikke til at komme udenom – til gengæld bestemmer du selv, hvornår og i hvilket omfang dette gøres. |
Mere præcis brugsdata: Den længere levetid på serverside cookies betyder mere præcis brugsdata i Analytics – f.eks. når det kommer til sessioner holdt op imod brugere, eftersom flere brugere bliver genkendt. | Manglende attribuering: Eftersom der ikke sendes f.eks. UTM-parametre med fra et klik når vi taler Server-side tracking, vil ikke alle ordrer kunne attribueres til en given Google Ads-annonce. Dette kan dog imødekommes ved at opsætte Google Tag Manager på serveren. |
Optimeret analyse og markedsføring: Den indsamlede data giver et nøjagtig og pålideligt grundlag for marketingautomatisering, analyse og personaliseringsværktøjer. | Ny teknologi: Nogle marketingplatforme er stadig gearet til tracking i browseren. Dette ændrer sig dog løbende. |
Hvad er den bedste løsning?
Som du nok kan fornemme, er der ikke et entydigt svar på dette. Hvis du, som mange virksomheder er frustreret over manglende pålidelighed og præcision når det kommer til indsamling af data, kan Server-side tracking løse mange af jeres problemer. Client-side tracking er dog stadig det mest enkle og brugbare værktøj, når det kommer til at tracke detaljeret shopping- og brugeradfærd.
Det bedste fra begge verdener
For mange virksomheders vedkommende, vil en kombination af begge teknologier være den optimale tilgang. Server-side tracking er en teknologi, som er kommet for at blive, så det vil være en god idé at få processen igangsat, så grundlaget er på plads og kan udbygges. Det vil fremtidssikre jeres brug af tracking og gøre jer i stand til at kunne følge med et afgørende aspekt af e-commerce, som er i rivende udvikling.
Hos era har vi den fornødne tekniske erfaring til at rådgive omkring og opsætte den form for tracking af data, som imødekommer netop jeres behov og udfordringer. Tag fat i os, hvis vi skal tale nærmere om jeres setup og muligheder for forbedringer.