Kunne du tænke dig, at differentiere dig og din forretning fra konkurrenternes? Har du et klart ønske eller målsætning, om at klare dig bedre end dem online? Ønsker du at rangere højt i søgeresultaterne for din produkt- eller serviceydelseskategori? Så skal din virksomhed satse på SEO.
Hvad er SEO?
SEO (Search Engine Optimization) eller Søgemaskineoptimering, er en af de bedste måder til at kunne differentiere din forretning fra dine konkurrenter.
Det er ikke sikkert du kender vigtigheden eller mulighederne med SEO, og hvordan det kan påvirke din forretning positivt. Det handler om at optimere din hjemmeside og dens indhold, så den er mere synlig og relevant på de ord, som din målgruppe søger på. Det øger både værdien for dig og dine kunder. De finder, hvad de søger, og du sælger flere produkter eller serviceydelser.
Desuden er SEO en langsigtet indsats, der fortsat giver resultater, efter du har lagt indsatsen. Modsat fx PPC, TV eller Radioannoncer, der kun giver afkast imens det er igang. På denne måde kan du få et stort afkast af en mindre, men relevant indsats.
Det lyder måske ikke, hverken indviklet eller svært, men det er alligevel en omfattende og kompliceret opgave, der kan være uoverskuelig at navigere i. Specielt, når det kan have så afgørende betydning for, hvor højt du ligger på listen, når din målgruppe laver en søgning. Derfor er det vigtigt både at forstå og optimere sin SEO indsats.
Du kender garanteret din målgruppe rigtig godt, men igennem SEO kan du lære dem endnu bedre at kende. Du kan finde ud af præcis, hvilke ord de søger efter i forbindelse med din produkt- eller serviceydelseskategori. Således kan du bruge SEO, til i endnu højere grad at målrette din kommunikation og forretning til dine kunders behov. SEO er en langsigtet investering i relevansen af din forretning overfor din målgruppe.
Hvorfor er Google vigtigst i SEO?
Ca. 80% af alle søgninger foregår på Google, som uden sammenligning er den meste bruge søgemaskine. Desuden foregår over halvdelen af alle søgninger fra en mobilenhed. På mobilenheder er tallet faktisk endnu højere for organiske søgninger, hvilket kun understreger vigtigheden af at være tilgængelig på mobil og at dine SEO-tiltag skal være knivskarpe.
Vores vigtigste argument til dig for at investere i SEO, er, at vi danskere i stigende grad søger online før vi fysisk bevæger os ind i butikkerne. Derfor har du en helt unik mulighed for, med skarp SEO, at påvirke kunder og potentielle kunder inden deres fysiske besøg – samt blive eller forblive din målgruppes foretrukne valg.
Sådan bør du arbejde med din SEO
Kvalitets- og resultatskabende SEO for din virksomhed kræver, at udgangspunktet er godt. Det betyder, at det er vigtigt, du har et solidt fundament og at din platform er god og optimeret til at give de bedste SEO resultater. Hvis din platform endnu ikke er klar, er det derfor vigtigt at optimere den, inden du kaster dig ud i en skarp SEO indsats.
Start med en analyse af din eksisterende platform og saml det i en rapport, over dine eventuelle fejl og mangler. På baggrund af rapporten, kan du så udarbejde en strategi for, hvad og hvordan det skal udbedres. Prioriter gerne de løsthængende frugter først. Det handler om at forbedre, hvad du allerede har, så din synlighed over for din målgruppe øges.
Kombinér onsite SEO og ekstern optimering
Når Google vurderer relevansen af din side i en specifik søgning, er der en hel del faktorer og elementer, der spiller ind på, hvordan din side rangeres i forhold til konkurrenternes.
Derfor er det vigtigt at vide, hvordan SEO fungerer, og hvad du kan gøre for at forbedre din placering. Det er en god ide, at kende til, hvilke SEO-værktøjer du har til rådighed inden for onsite optimering eller ekstern optimering.
- Onsite-optimering er de SEO-tiltag du kan lave på din egen hjemmeside eller online platform.
- Ekstern optimering er det du kan gøre eksternt, for at forbedre din SEO igennem eksempelvis eksterne links til din hjemmeside.
En optimal SEO hjemmeside vil være en stærk kombination af disse to aspekter, men du kan med fordel begynde med onsite optimering og dernæst implementere ekstern optimering.
Relevante søgeord
Igennem en SEO-analyse af din virksomheds platform vil det også være muligt at identificere de vigtigste og mest relevante søgeord for din målgruppe. SEO-strategien skal skræddersyes og implementeres med fokus på dem.
Søgeordsanalysen er et udtryk for et tværsnit af de vigtigste søgeord, der er relateret til dit sortiment (produkter og serviceydelser), samt hvad dine kunder søger på, og hvilke søgeord dine konkurrenter har fokus på.
Hvad skal der til for at slå konkurrenterne?
Det handler om at differentiere dig fra de andre. Selvfølgelig skal du gøre, hvad der er bedst og mest optimalt for den specifikke kategori eller branche du befinder dig i, men det er ligeså vigtigt at se på, hvad du kan gøre, som dine konkurrenter ikke gør.
På den måde kan du både fastholde og udbygge dit allerede eksisterende momentum på dine gode søgeplaceringer og arbejde på, at overhale dine konkurrenter på de søgeord, hvor de er bedre end dig nu.
Kan SEO-indsatsen blive FOR god?
Er du en mindre virksomhed, kan det være vigtigt, at du overvejer din kapacitet, da en veludført SEO-strategi kan forbedre din søgerangering så meget, at du må skrue ned for SEO-tiltagene for en stund, for at kunne følge med igen.
Det var tilfældet for vores kunde Huskongen, der i juni måtte pause SEO-indsatsen, for at kunne følge med efterspørgslen. Huskongen sælger prisvenlige kvalitets-typehuse. Vi har hjulpet med en udarbejdelse af SEO-strategi, med udgangspunkt i vores første analyse af websitets performance og synlighed.
Herefter implementerede vi flere initiativer i strategien, herunder både onsite SEO, nye landingpages og ekstern optimering, der hurtigt boostede Huskongens online tilstedeværelse. De røg hurtigt til tops på de to mest relevante og store søgninger. For at tilbyde sine kunder den bedste løsning, skulle kunden kunne konfigurere sit eget hus på hjemmesiden og vi integrerede en online konfigurator, der gjorde det muligt at udforske de forskellige muligheder. Læs mere om samarbejdet med Huskongen her.
Vi bruger altid samme tilgang til et SEO-projekt, uanset kunde eller branche, da det sikrer et ekstremt højt niveau.
Start jeres SEO-optimering i dag
Vil du i gang allerede nu? Vi anbefaler, at du følger disse trin for at komme i gang med din SEO indsats:
- Analysér din platform og ret eventuelle fejl og mangler på hjemmesiden
- Find ud af hvilke søgeord, der er relevante for dig og din forretning
- Optimér dine landingpages til dit indhold og din målgruppes søgninger
- Udarbejd både en kort- og langsigtet plan for dine SEO-tiltag
- Husk, at kombinere både onsite og ekstern SEO-optimering
Denne artikel giver dig et indblik i og en forståelse for, hvad SEO kan betyde for din forretning. Det handler om at tænke SEO ind i din strategi for, hvordan du bedst når dine kunder og målgruppe. På den måde øger du dit potentiale for at tilbyde din målgruppe værdi, og du bliver langt mere synlig online.
Har du brug for at få hjælp eller rådgivning til dine udfordringer og muligheder i forbindelse med SEO, så kontakt os endelig. Vi sidder klar til at hjælpe din virksomhed med at opnå en bedre placering og skabe øget værdi for dine kunder.