Har du problemer med at skabe en succesfuld webshop?
Her er 9 ting vi oplever går igen hos dem, der får succes og en solid bundlinje med deres webshop.
Succesfulde webshopejere:
#1 Træffer hurtige beslutninger og tager chancer
- “Skal knappen mon være grøn eller sort?”
- “Hvilket billede er mon bedst her på forsiden?”
- “Hvad mon bestyrelsen synes om det her billede?”
Dygtige webshopejere griner hele vejen ned til banken, imens I sidder og diskuterer små detaljer.
Alt for mange af jer bruger 1000 år på at lanchere en ny webshop eller lave små ændringer
… fordi alting skal være perfekt.
Alle skal selvfølgelig være enige – både kommunikationsafdelingen, bestyrelsen og CEO’en.
Imens I bliver enige har den dygtige webshopejer allerede ændret farven 3 gange og fundet frem til den korrekte baseret på den data han har fået, fra sine salg.
#2 Bruger tid på webshoppen – ikke bare penge!
Du kan ikke bare betale et startbeløb og så bliver din webshop en succes. Succes købes ikke kun for penge. Dit firma skal også investere tid. Meget tid.
De kunder vi oplever får succes forstår altså, at der skal bruges mange interne ressourcer på at køre en succesfuld webshop.
Dette for at løse opgaver som fx:
- Grundlæggende administration
- opdatere produkter
- lave tilbudskampagner mm.
- Tilføje nye CMS-sider
#3 Præsenterer produkterne lækkert og fyldestgørende
Succesfulde webshopejere bruger sikkert 10x så meget tid på deres produktsider som du gør.
De ser på deres salgstal hver dag og forstår at følgende ting er ekstremt vigtige for at få en succes:
- Gode produktbilleder – og nok af dem
- En lang og præcis produktbeskrivelse
- Tilføjer alle produktattributter, som fx. farve, størrelse, vægt
- Skaber troværdighed: Trustpilot, brugeranmeldelser, tydlig kontaktinfo
- Giver gratis fragt og prisgaranti (hvis dit produkt selvfølgelig tillader det)
#4 Mobiloptimerer deres webshop
De dygtige webshopejere har for længst fået lavet deres webshop mobilvenlig og får således mange salg via mobiltelefoner.
Alt for mange webshops fungerer ikke ordentligt på en mobiltelefon – det ved de dygtige webshopejere og derfor stjæler de med glæde markedsandele!.
#5 Træffer webshop beslutninger baseret på data – ikke mavefornemmelser
Den dygtige webshopejer bruger data som til at danne grundlag for beslutninger. Ikke mavefornemmelser.
For 99% af alle webshopejeres tilfælde starter dette med at installere Google Analytics og få styr på e-handelssporing.
Dette bruges herefter som grundlag for alle fremtidige beslutninger.
Slut med følelser og mavefornemmelser. Frem med statistikken.
#6 Vækster webshoppen med Google Shopping
Hånden på hjertet oplever vi at langt de fleste af vores webshop kunder får ekstrem stor ROI på Google Shopping
Ofte oplever vi ROI på op imod 20.
Dvs. for hver krone de bruger på Google Shopping får de 20 kroner igen.
What’s not to like?
Google shopping giver dig mulighed for at få vist dine produkter direkte i Google’s søgeresultater som vist herover.
#7 Tager Søgemaskineoptimering (SEO) seriøst
Via SEO Sørger de for at deres webshop kommer til tops i Google søgeresultater. SEO er for de fleste webshops den bedste langsigtede investering overhovedet.
#8 Har en lynhurtig, hastighedsoptimeret webshop
Succesfulde shopejere forstår at kunderne skrider, hvis shoppen ikke loader lynhurtigt. Både på mobil og tablet.
Derfor bruger de både tid og penge på hastighedsoptimering af deres webshop
#9 Falder ikke i “forside-fælden”
I 100% af alle tilfælde overvurderer mindre dygtige webshopejere betydningen af deres webshops forside.
Den succesfulde e-handelsvirksomhed ved, at de meste af slaget ikke udspilles på forsiden.
Langt de fleste besøgende kommer ikke engang forbi forsiden.
Så i stedet for at bruge lang tid på at optimere slideren på forsiden, bruger de følgende “formular” på forsiden og koncentrerer sig derefter om at markedsføre shoppen:
- Vist de mest populære produkter
- Vis de mest populære kategorier
- Sørg for masser af produkter på forsiden
- Skab troværdighed via fx. trustpilot og personlighed