Google Shopping er stadig for mange webshopejere noget af et spørgsmålstegn, selvom det har været tilgængelig siden startet af 2012.
Det ønsker vi at lave om på.
For lad os gøre det klart fra start – Har du en webshop, er Google Shopping et must, simple as that.
Så hvad er Google Shopping?
I har med sikkerhed startet jeres søgning efter et produkt direkte ved indtastning på Google, og efterfølgende set en række produkter i toppen af jeres søgeresultater?
Hvis ikke, så giver vi et eksempel her:
Dette er Google Shopping – et antal viste produkter der matcher din valgte søgning – jo mere deltaljeret du laver din søgning, desto mere relevant vil produkterne i Google Shopping være.
Med udgangspunkt i vores eksempel med en “Adidas Fodboldtrøje”, som må karakteriseres som en ‘bred søgning’ i den forstand, at Adidas laver mange forskellige adidas fodboldtrøjer, viser Google Shopping produkter, der matcher dette.
I Google Shopping produktrækken vil der som minimum altid være følgende information vist:
- Produktets navn
- Pris
- Webshoppens navn
- Fra Google – Som udelukkende fortæller, at annoncen kommer fra Googles annonceplatform.
(Til de skarpe observanter, kan I ligeledes se, at en tradionelt Google Adwords annonce også vises fra domænet Unisport.dk/fodboldtrøje, der har en annonce på selvsamme søgeord. Google udelukker derfor ikke muligheden for ‘double annoncering’ (Google Shopping og Google Adwords på samme søgeord)
Udspecificerer vi vores søgning en anelse mere, og eksempelvis retter vores søgning direkte på “Adidas Real Madrid Trøje”, vil resultaterne i Google Shopping i stedet se således ud:
Hvor vores anden søgning på “Adidas fodboldtrøje” både indeholdte fodboldtrøjer, hættetrøjer og en t-shirt til børn, viser Google Shopping nu udelukkende fodboldtrøjer relateret til fodboldklubben Real Madrid.
Hvad der afgører, hvorvidt jeres produkter bliver vist ved en søgning, stiller krav til det produktfeed (Bare rolig, vi kommer ind på det senere), som Google bruger til at hente produkter direkte fra din webshop til brug i annoncerne.
Webshop -> Google Merchant Center -> Google Adwords: Forstå relationen.
Inden vi kan dykke helt ned i produktfeedet, er det vigtigt at forstå relationen mellem Google Adwords, Google Merchant og din webshop (Hvor produktfeedet kommer fra), der alle er nødvendige for at kunne få Google Shopping – vi tager dem én ad gangen.
Webshop (Produktfeed)
Webshoppen er her, hvor det hele starter, og hvor produktfeedet til Google Merchant Center skal opsættes. Et produktfeed er en fil indeholdende alle jeres produkter fra jeres webshop i et ‘sprog’, som Google kan forstå. I dette produktfeed sendes alle de informationer over, som Google Merchant Center skal bruge til at få et helt klart billede af, hvilket produkt i sælger. Når først produktfeedet er sat op, kører alle opdateringer til Google Merchant automatisk. Kort sagt, laver I om på produktet pris, titel, billede mv. vil Google på et tidspunkt ‘synkronisere’ det nye data, så det bliver opdateret i Google Merchant Center.
Google Merchant Center
For ikke at komplicere tingene mere end højst nødvendigt, skal I se Google Merchant Center som ét stort produktkatalog med produkter fra jeres webshoppens produktfeed.
Produktkataloget vises simpelt i en produktliste, som kan ses på billedet:
Når et produktfeed første gang bliver sendt til Google Merchant Center, kan der gå mellem 4-10 dage, før Google begynder at analysere tilsendte data. Google går igennem alle data på produktniveau, for at sikre alle informationer, som Google har af krav til produktinformationen, er overholdt.
Når Google efterfølgende godkender produkterne, vil status ændrer sig til “Grøn” – og produkterne er nu klar til at blive koblet til din Google Adwords konto.
Google Adwords
Sidste skridt på vejen mod at få dine Google Shopping annoncer vist fra egen webshop, er Google Adwords.
Google Adwords er Googles tradtionelle annonceplatform, som bruges til tekstannoncer på de søgeord, I ønsker at blive fundet på.
Annoncerne bliver efterfølgende vist øverst i søgeresultat som “Annonce” over de organiske søgninger.
Koblingen mellem Google Merchant Center og Google Adwords tager 30 sekunder.
Når koblingen er gennemført og sat op, skal der som ved enhver anden Google Adwords annonce tages stilling til budgettet for annonceringen.
Vi vil ikke komme nærmere ind på dette i denne blog, men I til de nysgerrige kan I læse videre her
Krav til produktfeed – Minimums krav
Som sagt er produktfeedet en fil fra jeres webshop, som indeholder produkter fra jeres webshop i et sprog, som Google kan forstå.
Google har nogle helt konkrete minimumskrav til de informationer, der skal indgå af information på hvert af produkterne, før de tillader Google Shopping Annoncering.
Antallet af obligatoriske felter, vil dog variere efter hvad din webshop sælger. Eksempelvis vil en webshop der sælger tøj, være nødt til at sende felter indeholdende køn, størrelse og farve, mens det samme ikke vil gøre sig gældende for en webshop, der sælger hundefoder.
Vigtigt er tilmed at nævne, at nærmest alle webshop-systemer som Woocommerce, Magento, Prestashop og Shopify alle har extensions, der kan hjælpe jer med at generere feedet automatisk.
At sætte dette op, er ikke hvor udfordringen ligger. Udfordringen ligger I at sikre, at jeres produkter indeholder den data, som Google har af minimums krav.
Felt | Beskrivelse |
---|---|
ID | Hvert produkt skal indeholde et unikt ID, der maksimalt må indeholde 50 tegn.
Anbefalet løsning: Brug produktets varenummer fra webshoppen, da dette altid vil være unikt. |
Titel (Produkt) | Produktets titel må maksimalt være 150 tegn, og skal indeholde en retvisende beskrivelse af produktet. Titlen er vigtig for Google til at forstå, hvad produktet er. Anbefalet løsning: Opret enten en beskrivende titel på forhånd, der indeholder dens specifikke karakterer. |
Beskrivelse | Skriv en retvisende og fyldig produkttekst til jeres produkt, der beskriver produktet, brugscenarier og dens karakteristika.
Feltet beskrivelse må indeholde op til 5000 tegn, så der er god mulighed for at skrive en god og fyldig produktbeskrivelse. Anbefalet løsning: Bryg en god kop kaffe og gennemgå alle jeres produkttekster og sørg for, at der ikke udelukkende står 1-2 linjer tekst ved hver, men udbyg den. I behøves ikke skrive en stil, men et produkt kan ofte beskrives ved brug af mere end 1-2 linjer. Dette vil tilmed gavne jeres SEO. |
Produktlink | Dette er linket til produktet på jeres hjemmeside, og er den side, som Google Shopping annoncen linker til. Anbefalet løsning: Brug produktsidens link. |
Billedlink |
Billedet af produktet ude i Google Shopping kommer fra det billedelink, som er på produktet. Et billede på jeres hjemmeside har altid et direkte link, der kan tilgås.
Anbefalet løsning: Find det direkte link til produktets billede og brug dette. |
Tilgængelighed | Tilgængelighed er produktets lagerstatus, og opdeles i hhv. “in stock” , “out of stock” og “preorder” for at indikere, om produktet kan købes her og nu eller ej.
Der er udelukkende tale om disse 3 tilstande, som er fast defineret af Google. Anbefalet løsning: Tag udgangspunkt i den lagerstatus, I har på produktet på jeres webshop og brug denne. |
Pris | Produktets nøjagtige pris, som vil være den pris, I har angivet på jeres webshop. Anbefalet løsning: Brug prisen på produktet fra jeres webshop. |
Google Produktkategori | For at give Google en bedre forståelse af, hvilket produkt du sender med over, har de lavet deres egne produktkategorier.
Listen er lang, og det er vigtigt, at I sørger for at tage den mest eksakte kategori.
Se listen her: http://www.google.com/basepages/producttype/taxonomy-with-ids.en-US.xls Anbefalet løsning: Bryg en ny kande kaffe og find den rigtige kategorier for jeres produkt. |
Mærke | Produktets mærke/fabrikant. Anbefalet løsning: Sørg for at du altid angiver produktetsmærke i sit eget felt, når du opretter et produkt på din webshop. Det er ikke nok, at produktetsmærke blot står i beskrivelsen. |
EAN/GTIN | Et unikt nummer for hvert produkt, der langt hen ad vejen kan sammenlignes med den gode gammeldags stregkode. Nummeret kommer direkte fra producenten, og er derfor den unikke kode for produktet, hvorfor det samtidig er grunden til, at jeres egen ‘opfundne’ SKU-nummer ikke kan bruges. EAN er modsat SKU-nummeret unikt på globalt plan.
Anbefalet løsning: Sørg for at oprette et felt i jeres webshop system, hvor EAN-nummeret kan sættes ind. Det er nemmere at komme igang med at indskrive det fra starten af end at skulle opdatere alle jeres produkter efterfølgende. Hvis I ikke kender EAN-nummeret, så henvend jer til jeres leverandør - de vil helt sikkert kunne hjælpe jer videre. |
Stand | Produktets stand, som er fast defineret af Google til enten at være “new” eller “used”.
Medmindre der er tale om second-hand-sales, vil det altid blive sat til “new” - og kræver ikke noget teknisk opsætning. Anbefalet løsning: Fortæl jeres bureau, at alle jeres produkter er nye, og lad dem blot indsætte det i jeres feed. |